"Чорна королева або що криється за філіжанкою кави?" у 10 класі з Марчуком П.С.
23 жовтня класний керівник Петро Степанович Марчук провів у 10 класі цікавий позакласний інтегрований захід, присвячений каві – напою, що є невід’ємною частиною культури багатьох країн світу. Захід об’єднав знання з географії, біології та хімії, допомагаючи учням дослідити історію та значення кави з наукової точки зору.
Метою заходу було ознайомити учнів з історією, поширенням та вживанням кави, формувати навички міжпредметної інтеграції, розвивати творчі можливості учнів, виховувати повагу до культури і традицій інших народів, сприяти формуванню естетичних поглядів, правил етикету.
Урок розпочався з активної взаємодії: за допомогою посилання на інтерактивну платформу на дошці учні створили хмаринку тегів до слова "кава". Ця вправа допомогла активізувати асоціації та знання учнів щодо кави, а також виявити їхні очікування від заходу.
Наступним етапом заходу стало знайомство з історією кави, її походженням та поширенням у різних країнах. Учні-експерти під керівництвом вчителя розповіли про географію кави, пояснили, в яких регіонах світу вирощується цей напій та як кліматичні умови впливають на його смак. Було висвітлено також біологічні особливості кавового дерева, хімічний склад кавових зерен та як вони перетворюються у готовий продукт. Учні дізналися про процеси вирощування кави, її сорти, а також її смакові характеристики, зокрема вплив різних способів обробки на кінцевий результат у чашці.
Для додаткового залучення учнів було проведено цікаве онлайн-опитування "Скажи мені, яку каву ти п'єш, і я скажу, який ти". Це інтерактивне завдання дозволило учням не лише дізнатися більше про свої смакові вподобання, а й відкрити зв'язок між вибором напою та їхніми особистісними рисами.
Центральною частиною заходу стала вікторина для знавців кави, де учні поділилися на команди та відповідали на запитання різної складності з двох основних тем: "історія" та "географія" кави. Це завдання сприяло не лише закріпленню знань, але й розвитку командної роботи, швидкості мислення та вміння використовувати отриману інформацію на практиці.
На завершення заходу Петро Степанович провів рефлексію, розповівши притчу про горнятко і каву, яка глибоко вразила учнів. Притча підсумувала головну думку уроку: життя можна порівняти з кавою, а наші досягнення, роботу та статус – з горнятком. "Горнятко не робить каву кращою і не змінює її смак", – підкреслив вчитель, нагадуючи учням про важливість зосередження на якості самого життя, а не на його зовнішніх атрибутах.
Захід завершився дружнім частуванням кавою, що створило атмосферу затишку та завершило урок на приємній ноті.
Завдяки інтегрованому підходу та застосуванню сучасних методів навчання, учні не лише поглибили свої знання з географії, біології та хімії, але й розвинули навички критичного мислення та рефлексії.